
5.9.2019 Hotel Kämp, Eino Leino | Pohjoisesplanadi 29, 00100 Helsinki
Miten ratkaista henkilöön tai työsuoritukseen liittyvät ongelmat esimiehen käytössä olevilla keinoilla ja valtuuksilla? Onko henkilölähtöiseen ongelmaan mahdollista puuttua niin, ettei kukaan loukkaannu?
Sisältö
Koulutuksessa käydään läpi esimiehen oikeudet, velvollisuudet ja vastuut sekä erilaisia ratkaisumalleja työpaikan henkilölähtöisissä ongelmissa. Lisäksi tarjotaan työkaluja ongelmatilanteiden käsittelyä helpottavan ammatillisen asenteen omaksumiseen.
Tavoite
Tavoitteena on, että esimies tuntee oikeuksiensa ja velvollisuuksiensa rajat, jolloin ongelmiin puuttumisella on tukeva selkänoja ja niiden ratkaisemiseen tulee varmuutta. Samalla esimiestyöhön tulee ammatillista asennetta eli johdonmukaisuutta, uskottavuutta ja tarpeellista jämäkkyyttä. Tavoitteena on oppia pohtimaan työoikeuden normien soveltamista myös haasteellisemmissa, jopa työsuhteen päättämiseen johtavissa tilanteissa.
Hyödyt
Koulutus yhdistää työlainsäädännön ja ammatillisen asenteen työyhteisön henkilölähtöisten ongelmien käsittelyssä. Saat kurssilta tiiviin ja käytännönläheisen tietopaketin esimiehen oikeuksista, velvollisuuksista ja vastuista haastavissa tilanteissa sekä työkaluja sovellettavaksi tai räätälöitäväksi työyhteisön henkilöön liittyvissä ongelmissa.
Lisäksi saat tukea esimiestyössä tarpeellisen ammatillisen asenteen omaksumiseen ja ongelmatilanteessa tärkeään roolinvaihtoon pehmeän vallan käyttäjästä suoraksi ja rohkeaksi puheeksi ottajaksi, kuitenkin aina yksilöä kunnioittavalla tavalla.
-
työnjohto-oikeus/-velvollisuus ja sen rajat
-
työsuorituksen vai työkäyttäytymisen ongelma? (mm. alisuoriutuminen, yhteistyökyvyttömyys, epäasiallinen käytös, epälojaalisuus)
-
ohjeiden ja ohjauksen juridinen merkitys
-
ammatillinen asenne, pehmeä ja kova valta sekä roolinvaihto ongelmatilanteissa
-
esimiehen juridiset keinot ja selustan varmistaminen
-
varoituksen oikeudellinen merkitys
-
työsuhteen päättäminen henkilöön liittyvistä syistä
-
päättämisen / päättämättömyyden riskit
Teemat
Työskentelytavat
Koulutuksessa käydään läpi teemat koulutusaineiston pohjalta keskustellen sekä ennakolta lähetettyjä ja päivän aikana esitettyjä kysymyksiä pohtien. Päivän aikana työskennellään vertaisryhmissä, jolloin on mahdollista myös vaihtaa kokemuksia kollegoiden kanssa.
Kohderyhmä (JOHTO, HR)
Koulutus soveltuu esimiehille, operatiiviselle johdolle sekä työssään haastavia henkilöstökysymyksiä käsitteleville toimialasta riippumatta.
AIKATAULU
5.9.2019 | HOTEL KÄMP, EINO LEINO
08:30
Ilmoittautuminen ja aamupala
09:00-12:00
Välineitä ja työkaluja tilanteen selvittämiseen
-
työnjohto-oikeus/-velvollisuus ja sen rajat
-
työsuorituksen vai työkäyttäytymisen ongelma? (mm. alisuoriutuminen, yhteistyökyvyttömyys, epäasiallinen käytös, lojaliteettivelvoitteen rikkominen)
-
ohjeiden ja ohjauksen juridinen merkitys
12:00-13:00
Lounas
13:00-16:00
Keinoja ja työkaluja ongelman ratkaisemiseen mahdollisimman vähin vahingoin
-
ammatillinen asenne, pehmeä ja kova valta sekä roolinvaihto ongelmatilanteissa
-
esimiehen juridiset keinot ja selustan varmistaminen
-
varoituksen oikeudellinen merkitys
-
työsuhteen päättäminen henkilöön liittyvistä syistä
-
päättämisen / päättämättömyyden riskit
16:00
Koulutus päättyy
HUOM! Kouluttaja on myös luvannut käsitellä ennakolta lähetettyjä kysymyksiä (events@grownordic.fi)
Hinta sisältää kahvit, lounaan ja sähköiset esitysmateriaalit.
KOULUTTAJA

Helena Jylli
Helena Jylli on työoikeuteen erikoistunut varatuomari, joka työskentelee omassa yrityksessään työsuhdejuridiikan ja HR-kehittämisen parissa. Hänellä on yli 10 vuoden kokemus käytännönläheisistä työoikeuskoulutuksista esimiehille ja HR-henkilöille. Hänellä on myös johtamisen ja työpsykologian opintoja sekä tausta kaupallisen alan ja esimiestehtävistä pörssiyhtiössä.
Sander Mosel
Technical Production Manager
+358 40 030 8317
sander.mosel@bignordic.com
Daniel Wallenius
Sales Manager
+358 401480602
daniel.wallenius@grownordic.fi