
Miten ratkaista henkilöön tai työsuoritukseen liittyvät ongelmat esimiehen käytössä olevilla keinoilla ja valtuuksilla? Onko henkilölähtöiseen ongelmaan mahdollista puuttua niin, ettei kukaan loukkaannu?
Sisältö
Koulutuksessa käydään läpi esimiehen oikeudet, velvollisuudet ja vastuut, ohjataan ongelmien tunnistamiseen sekä tutustutaan erilaisiin ratkaisumalleihin työpaikan henkilölähtöisissä ongelmissa. Lisäksi tarjotaan työkaluja ongelmatilanteiden käsittelyä helpottavan ammatillisen asenteen omaksumiseen.
Tavoite
Tavoitteena on, että esimies oppii analysoimaan henkilölähtöiseltä näyttävää ongelmaa ja tunnistamaan oikeuksiensa ja velvollisuuksiensa rajat, jolloin ongelmiin puuttumisella on tukeva selkänoja ja niiden ratkaisemiseen tulee varmuutta. Samalla esimiestyöhön tulee ammatillista asennetta eli johdonmukaisuutta, uskottavuutta ja tarpeellista jämäkkyyttä. Tavoitteena on oppia pohtimaan työoikeuden normien soveltamista myös haasteellisemmissa, jopa työsuhteen päättämiseen johtavissa tilanteissa.
Hyödyt
Koulutus yhdistää työlainsäädännön ja ammatillisen asenteen työyhteisön henkilölähtöisten ongelmien analysoinnissa ja käsittelyssä. Saat kurssilta tiiviin ja käytännönläheisen tietopaketin esimiehen oikeuksista, velvollisuuksista ja vastuista haastavissa tilanteissa sekä työkaluja sovellettavaksi tai räätälöitäväksi työyhteisön henkilöön liittyvissä ongelmissa.
Lisäksi saat tukea esimiestyössä tarpeellisen ammatillisen asenteen omaksumiseen ja ongelmatilanteessa tärkeään roolinvaihtoon pehmeän vallan käyttäjästä suoraksi ja rohkeaksi puheeksi ottajaksi, kuitenkin aina yksilöä kunnioittavalla tavalla.
-
työnjohto-oikeus/-velvollisuus ja sen rajat
-
työsuorituksen vai työkäyttäytymisen ongelma? (mm. alisuoriutuminen, yhteistyökyvyttömyys, epäasiallinen käytös, epälojaalisuus)
-
ohjeiden ja ohjauksen juridinen merkitys
-
ammatillinen asenne, pehmeä ja kova valta sekä roolinvaihto ongelmatilanteissa
-
esimiehen juridiset keinot ja selustan varmistaminen
-
työsuhteen päättäminen henkilöön liittyvistä syistä
Teemat
Työskentelytavat
Koulutuksessa käydään läpi teemat koulutusaineiston työkalujen pohjalta keskustellen ja esiin nousevia kysymyksiä pohtien.
Kohderyhmä (JOHTO, HR)
Koulutus soveltuu esimiehille, operatiiviselle johdolle sekä työssään haastavia henkilöstökysymyksiä käsitteleville toimialasta riippumatta.
KOULUTUKSESTA SANOTTUA:
"Asiantunteva kouluttaja ja miellyttävä tapa esittää asioita".
"Kiinnostava sisältö - tuli paljon ideoita omaan työhön".
"Kiitos loistavasta, selkeästä koulutuksesta!"
AIKATAULU
7.5.2020 | WEBINAARI
08:45
SISÄÄNKIRJAUTMINEN VIIMEISTÄN NYT WEBINAARIIN
(Olet saanut rekisteröitymislinkin Grow Koulutus henkilökunnalta ennakkoon).
Huom! Pidämme tunnin välein jaloittelupaussi
09:00-12:00
Välineitä ja työkaluja tilanteen selvittämiseen
-
työnjohto-oikeus/-velvollisuus ja sen rajat
-
työsuorituksen vai työkäyttäytymisen ongelma? (alisuoriutuminen, yhteistyökyvyttömyys, epäasiallinen käytös, sananvapaus vs. lojaalisuusvelvollisuus)
-
tosielämän tilanteiden tunnistamisharjoituksia
-
ohjeiden ja ohjauksen juridinen merkitys
12:00-13:00
Lounas tauko 1 h
13:00-16:00
Keinoja ja työkaluja ongelman ratkaisemiseen
mahdollisimman vähin vahingoin
-
ammatillinen asenne, pehmeä ja kova valta sekä roolinvaihto ongelmatilanteissa
-
esimiehen juridiset keinot ja näytön varmistaminen
-
tosielämän tilanteiden ratkaisuharjoituksia
-
työsuhteen päättämisen / päättämättömyyden riskit
-
yhteenveto ja case-harjoitus
16:00
Koulutus päättyy
WEBINAARI HINTA
AUKI 6.5.20 ASTI
350 € + ALV.
Hinta sisältää 5h etäopetuksen klo 9-16 jaloittelutauot ja lounastauko huomioiden, sähköiset koulutusmateriaalit ja koulutustodistuksen.
KOULUTTAJA

Helena Jylli
Helena Jylli on työoikeuteen erikoistunut varatuomari, joka työskentelee omassa yrityksessään työsuhdejuridiikan ja HR-kehittämisen parissa. Hänellä on yli 10 vuoden kokemus käytännönläheisistä työoikeuskoulutuksista esimiehille ja HR-henkilöille. Hänellä on myös johtamisen ja työpsykologian opintoja sekä tausta kaupallisen alan ja esimiestehtävistä pörssiyhtiössä.